Gipsinformation

Information till dig med gips
Du har fått gips som en del i din behandling, hur länge ditt gips ska sitta får du instruktion om av din läkare. Ett gips är sällan bekvämt, det kan skava lite och efter ett tag också glappa, det är normalt.

 

Belastning
– Det tar 24 timmar för gipset att torka, först därefter är det belastningsbart (om du får belasta)
– Gipset torkar fortare om du har det öppet utan kläder, filt eller dylikt
– När du belastar gipset ska du ha en sula/gipssko på, både ute och inne
– Om du får belasta, använd ändå kryckor, det minskar risk för skavsår och gipset håller bättre
– Ta på en sko på andra foten så minskar du benlängdsskillnaden och snedbalastning

Högläge
– Det är viktigt att du håller den gipsade kroppsdelen högt, gärna över hjärthöjd. Lägg kuddar under madrassen i sängen
– Vifta med tårna, cykla i luften, böj och sträck knät, gör detta minst 5 min varje vaken timme. Du minskar risken för svullnad, smärta och risk för blodpropp och ökar dina chanser till bra rehabilitering

Skötsel
– Håll gipset så torrt och rent som det går
– Skydda gipset vid dusch. Plastskydd finns att köpa på apotek och i sjukvårdsaffärer men en stor plastpåse och silvertejp går utmärkt
– Tvätta tår och håll rent och torrt mellan tårna för att minska risken för svampinfektion
– Kontakta oss dagtid om gipset går sönder
– Mindre tryck eller skav kan lindras om man kilar in lite bomull

Kontakta oss
– Om du får kraftig värk i vad och/eller lår som inte viker på högläge och smärtstillande
– Om du får hög feber, över 38 grader, utan andra infektionstecken
– Om du får andningsproblem
– Om du får skav som känns som blåsor eller skav
– Om gipset blir mycket blött eller går mycket sönder

Ta gärna med och lämna din gipssula och kryckor när du kommer på ditt återbesök.